21 januari 2013

Ford weert zich uitstekend in loodzware ScanCoveryTrial 2013 #scanct


Ford weert zich uitstekend in loodzware ScanCoveryTrial 2013

Ford weert zich uitstekend in loodzware ScanCoveryTrial 2013
Begin januari 2013 werd weer de loodzware ScanCoveryTrial verreden, een sportieve autotoertocht van ruim 7.000 kilometer naar de poolcirkel en weer terug, waarbij het werven van fondsen voor goede doelen naast avontuurlijk rijplezier hoog in het vaandel stond. Onder aanvoering van de Wim Luijbregts en zijn Ranger participeerden maar liefst acht teams uit de regio Valkenswaard. Ook Theo Hoogendoorn van Ford dealer Wensveen was – uiteraard – met zijn Kuga van de partij.

Loodzware 2013 editie
Op vrijdag 4 januari gingen de deelnemers van start richting het koude noorden, een reis met onbekende bestemming! De tocht voerde de eerste dag door Duitsland richting Denemarken. Na de hele nacht en zaterdag doorgereden te hebben, met zware sneeuwval, arriveerden de deelnemers, sommigen met grote achterstand, in Kiruna (Zweeds Lapland).

Na een rustdag werd op maandag de Trial voortgezet, van Kiruna naar Narvik in Noorwegen. De route volgde de noordkant van de Noorse kust, een geweldig maar gevaarlijk traject door de gladheid. De daaropvolgende dag werd gereden van Alta naar het meest noordelijke punt van Europa, de Noordkaap. Omdat het laatste gedeelte van de weg daar naar toe extreem gevaarlijk was door onder andere black ice en veel sneeuw werden alle teams begeleid door het Noorse leger. Een sneeuwschuiver ervoor en een sneeuwschuiver erachter, terwijl de auto’s dicht bij elkaar moesten blijven. Een unieke ervaring want de weg wordt slechts bij uitzondering opengesteld voor personenauto’s.

Bij de globe van de Noordkaap stormde het en was de gevoelstemperatuur maar liefst -40 graden Celcius! Na terugkeer, wederom begeleid door het Noorse leger, werd in Honningsvåg overnacht in het meest noordelijke hotel van Europa, met uitzicht op de Barentszzee.

Woensdag was het reisdoel Saariselka in noord Finland, een korte, relatief makkelijke etappe met enorm veel sneeuw, waarna de teams de volgende dag koers zetten naar Helsinki. Het laatste traject richting Nederland was een monstertocht. De deelnemers kregen enorm veel sneeuw en ijs te verduren op hun trip door Estland, Letland, Litouwen, Polen, Duitsland en Nederland.

Theo Hoogendoorn, 5e in eindklassement
In de ScanCoveryTrial is team Ford Wensveen met de Ford Kuga hoog in het klassement van 72 deelnemers geëindigd, op de 5e plaats. Theo Hoogendoorn: “Tijdens de rit naar de Noordkaap reden we over smalle, bochtige wegen met zogenaamd black ice. Dit ijs zie je bijna niet maar het is alsof je over een ijsbaan rijdt. Vooral de scherpe bochten bergafwaarts waren soms moeilijk te nemen maar door de 4-wielaandrijving van de Kuga bleven we veilig op de weg.”
De terugweg ging langs de Russische grens in Finland. Er werd overgevaren van Helsinki naar Estland en via Letland, Litouwen, Polen en Duitsland werd er teruggereden naar Nederland. Ruim 7.700 km in 8 dagen. Theo Hoogendoorn: “Een groot voordeel van de Kuga was het verbruik. We haalden ruim 1 op 14 gemiddeld en dat onder barre weersomstandigheden met temperaturen die daalden tot -27 graden. Hierdoor hoefde er niet zo veel getankt te worden, wat uiteraard voor het team weer tijdwinst opleverde.

Wim Luijbregts 7e in eindklassement
Wim werd in zijn jonge jaren gerekend tot één van de allerbeste rallyrijders van Nederland. Hij werd al een keer eerste en een keer tweede in de ScanCoveryTrial. Dit jaar bestuurde Wim een Ford Ranger, genavigeerd door journalist Joe van Burik van AutoWeek. Een tweede Ford Ranger werd bestuurd door Paul Firet, After Salesmanager bij Ford dealer Luijbregts.

Wim Luijbregts: “Zo’n week met de eerste en laatste nacht overslaan hakt er behoorlijk in!!! Leeftijd ?? Zal toch niet! Joe en ik zouden oorspronkelijk niet voor het klassement rijden, maar konden het niet laten om ons uiteindelijk hierin te mengen, en dat ging lang niet slecht. We eindigden van de 72 teams toch nog op de 7e plek. De Ranger 2.2 TDCi heeft het geweldig gedaan en heeft overduidelijk bewezen dat hij terecht ‘International Pick Up of the Year’ is geworden. De wegligging van de Ranger was, zelfs zonder extra gewicht achterin, formidabel, zowel op sneeuw als op ijs. Uiteraard wel met vierwielaandrijving. 7.700 kilometer met een gemiddelde snelheid van 77 km/uur en ondanks vaak lang stationair draaien (30 tot 60 minuten) bij wachttijden voor tunnels, boten of controles heeft een geweldig laag verbruik gegeven, 9 op 100/kilometer. Oftewel 1 op 11.1 en dat bij zeer lage temperaturen en spiegelgladde wegen!”

Paul Firet, After Sales Manager bij Ford dealer Luijbregts, die de tweede Ranger bestuurde: “Ik sluit me volledig aan bij Wim. De Ford Ranger voldeed, onder die extreem koude temperaturen, zelfs nog beter dan verwacht kon worden. Het rijden van deze ScanCovery met de Ranger was een waar genoegen. De perfecte wegligging, het lage brandstofverbruik en de betrouwbaarheid hebben mij aangenaam verrast.”

Gerard Bolder
“Dat de Ford Kuga en Ranger zeer geschikt zijn om een loodzware rally als de ScanCoveryTrial te rijden wisten we al. Het wordt nog leuker als dat wordt bewezen door mensen uit je eigen dealerorganisatie. Theo, Wim en Paul, namens alle medewerkers van Ford Nederland gefeliciteerd met jullie uitstekende prestaties. Dat de gesteunde goede doelen maar flink hebben mogen profiteren van jullie deelname!”

Contact:
Public Relations Ford Nederland B.V.
Dennis Homberg
Telefoon: 020-5044778/779
E-mail: dhomber1@ford.com

Geen opmerkingen: